fbpx

dinsdag 30 maart 2021

Grip op wilskracht

Wat is wilskracht eigenlijk? Drive, doorzettingsvermogen, zelf discipline, zelf controle, zelf regulatie. Wilskracht gaat erom dat je korte termijn verleidingen kunt weerstaan om lange termijn doelen te bereiken. Dus dat je gericht bent op lange termijn bevrediging in plaats van instant gratificatie.

In het kader hiervan blijft het ontzettend leuk om naar het marshmallow experiment te kijken. Het experiment naar uitgestelde beloning en zelfcontrole, ofwel wilskracht, zoals dit, mind you, al in 1972 plaats vond, geïnitieerd door Professor Walter Mischel.

Stanfords’ version of the marshmallow experiment
Prof. Walter Mischel over zijn onderzoek.

Uit dit onderzoek en het vervolg blijkt dat kinderen die een sterke wilskracht hebben, het beter doen op school en succesvoller zijn. Het schijnt een betere graadmeter te zijn dan het IQ.

 

Groeimindset, de plasticititeit van de hersenen en neurogenese geven aan dat wilskracht en zelfcontrole, als zijnde cognitieve vaardigheden, zijn te trainen zowel bij kinderen als bij volwassenen. Ondanks dat snel het tegendeel wordt beweerd. Er zijn simpele strategieën die onze emoties kunnen reguleren en daarmee onze (impulsieve) reacties op verleidingen. Ondermeer door te leren om  toekomstige consequenties mee te nemen in onze afweging in plaats van direct te reageren op instant gratificatie.

De prefontale cortex is het gedeelte van ons brein achter onze ogen en is verantwoordelijk voor abstract denken, analytische gedachten en het reguleren van gedrag. Wanneer je mediteert, of een afweging maakt tussen twee tegenstrijdige gedachten, wanneer je een uitkomst voorspelt, werk je vanuit de prefontale cortex. De prefontale cortex ‘besluit’ waar we aandacht aanbesteden, wat we denken en wat we voelen. De prefrontale cortex wordt overigens het laatst ‘volwassen’ van onze hersenen, rond de leeftijd van 25 jaar.

 

Vanuit de statische-mindset-gedachte  zou je de marshmallow test dus kunnen gebruiken bij de selectie van spelers, een selectie op wilskracht. Zoals dit maar al te vaak (on)bewust gebeurt.

Dat is in mijn visie, een korte termijn resultaat. Je gaat voor talent als zijnde aanleg en niet voor het leervermogen van die persoon. Kan prima zijn, als dat je doel is. (Of misschien gaat dit ook wel over een vorm van instant-gratificatie?)

Ik hanteer de groeimindset gedachte: ‘ja, gebruik de marshmallow test bij de selecties. Marshmallow in welk vorm dan ook. EN niet om spelers uit te sluiten maar wel om al vroeg te zien welke cognitieve mentale training succes gaat opleveren.’

Ik ben een type laadbloeier. Laat in alles dus ook in mentale vaardigheden als wilskracht. En ik ben wel in 2015 de oceaan overgestoken met  twee in een twintig meter zeiljacht ‘through hell and high water!’.

Ik werk als sinds 1992 als zzp’er en doe het werk waar ik van houd. En ik ben financieel zelfstandig.

 

 

Hierbij alvast 5 tips om mee aan de slag te gaan, voor jong en oud:

  1. Mediteer iedere dag of doe iedere dag een mindfulness oefening. Het hoeft niet lang te zijn maar wel met regelmaat. Leer om consequent je aandacht te richten en terug te brengen. Een training van je prefontale cortex als het ware.
  2. Werk aan je lichaamshouding, zorg voor een actieve houding. Let maar eens op bij een video analyse, wedstrijdvoorbespreking of vergadering. Wie er nog in aandacht is en wie niet ? Wie kan zijn aandacht weer opnieuw richten?
  3. Gebruik je andere hand. Ben je rechts? Gebruik dan links? Rechts gaat automatisch maar om een paar keer per dag je linkerhand te gebruiken moet je wilskracht hebben en je aandacht richten.
  4. Let bewuster op bij de dagelijkse beslissingen die je neemt: bijvoorbeeld wat je neemt voor je ontbijt. Pak niet automatisch iedere dag hetzelfde. Half slapend dat bakje yoghurt met museli of melk met havermout. Maar denk na wat je gaat eten en neem je dan een beslissing en bereid het met aandacht.
  5. En let natuurlijk op gezonde voeding en voldoende slaap, mentaal trainen is hard werken en daar is veel energie voor nodig.

Er is nog veel mogelijk, ik kan het hier opschrijven maar nog beter is het om te gaan doen. Fietsen heb je ook niet geleerd door een boek te lezen.

De eerste stap is bewustwording, wat zijn jouw marshmallows*?
Weet je dat, dan wat jouw afleiders en obstakels zijn op weg naar succes.
Dan kun je kiezen om het al dan niet te veranderen en er werkelijk iets aan te doen.

“You don’t have to see the whole staircase, just the first step.” Martin Luther King

Fijne dag. Het is gelukkig lente, en ik weersta even de instant gratificatie om in de zon te zitten met een boek.

Femke Lobach

 

Blog updates

Subscribe to blog updates: