Wat is wilskracht eigenlijk? Drive, doorzettingsvermogen, zelf discipline, zelf controle, zelf regulatie. Wilskracht gaat erom dat je korte termijn verleidingen kunt weerstaan om lange termijn doelen te bereiken. Dus dat je gericht bent op lange termijn bevrediging in plaats van instant gratificatie.
In het kader hiervan blijft het ontzettend leuk om naar het marshmallow experiment te kijken. Het experiment naar uitgestelde beloning en zelfcontrole, ofwel wilskracht, zoals dit, mind you, al in 1972 plaats vond, geïnitieerd door Professor Walter Mischel.
Stanfords’ version of the marshmallow experiment
Prof. Walter Mischel over zijn onderzoek.
Uit dit onderzoek en het vervolg blijkt dat kinderen die een sterke wilskracht hebben, het beter doen op school en succesvoller zijn. Het schijnt een betere graadmeter te zijn dan het IQ.
Groeimindset, de plasticititeit van de hersenen en neurogenese geven aan dat wilskracht en zelfcontrole, als zijnde cognitieve vaardigheden, zijn te trainen zowel bij kinderen als bij volwassenen. Ondanks dat snel het tegendeel wordt beweerd. Er zijn simpele strategieën die onze emoties kunnen reguleren en daarmee onze (impulsieve) reacties op verleidingen. Ondermeer door te leren om toekomstige consequenties mee te nemen in onze afweging in plaats van direct te reageren op instant gratificatie.
De prefontale cortex is het gedeelte van ons brein achter onze ogen en is verantwoordelijk voor abstract denken, analytische gedachten en het reguleren van gedrag. Wanneer je mediteert, of een afweging maakt tussen twee tegenstrijdige gedachten, wanneer je een uitkomst voorspelt, werk je vanuit de prefontale cortex. De prefontale cortex ‘besluit’ waar we aandacht aanbesteden, wat we denken en wat we voelen. De prefrontale cortex wordt overigens het laatst ‘volwassen’ van onze hersenen, rond de leeftijd van 25 jaar.
Vanuit de statische-mindset-gedachte zou je de marshmallow test dus kunnen gebruiken bij de selectie van spelers, een selectie op wilskracht. Zoals dit maar al te vaak (on)bewust gebeurt.
Dat is in mijn visie, een korte termijn resultaat. Je gaat voor talent als zijnde aanleg en niet voor het leervermogen van die persoon. Kan prima zijn, als dat je doel is. (Of misschien gaat dit ook wel over een vorm van instant-gratificatie?)
Ik hanteer de groeimindset gedachte: ‘ja, gebruik de marshmallow test bij de selecties. Marshmallow in welk vorm dan ook. EN niet om spelers uit te sluiten maar wel om al vroeg te zien welke cognitieve mentale training succes gaat opleveren.’
Ik ben een type laadbloeier. Laat in alles dus ook in mentale vaardigheden als wilskracht. En ik ben wel in 2015 de oceaan overgestoken met twee in een twintig meter zeiljacht ‘through hell and high water!’.
Ik werk als sinds 1992 als zzp’er en doe het werk waar ik van houd. En ik ben financieel zelfstandig.
Hierbij alvast 5 tips om mee aan de slag te gaan, voor jong en oud:
Er is nog veel mogelijk, ik kan het hier opschrijven maar nog beter is het om te gaan doen. Fietsen heb je ook niet geleerd door een boek te lezen.
De eerste stap is bewustwording, wat zijn jouw marshmallows*?
Weet je dat, dan wat jouw afleiders en obstakels zijn op weg naar succes.
Dan kun je kiezen om het al dan niet te veranderen en er werkelijk iets aan te doen.
“You don’t have to see the whole staircase, just the first step.” Martin Luther King
Fijne dag. Het is gelukkig lente, en ik weersta even de instant gratificatie om in de zon te zitten met een boek.
Femke Lobach